четвъртък, 14 май 2009 г.

Хората в целия свят носят дънки


В средата на 19 век златната треска привлича половината свят в САЩ. През 1853 година баварецът Леви Страус напуска родния си дом и също заминава за Америка. Но не за да търси скъпоценности, а за да открие работилници за шиене на панталони за златотърсачите. Неговата фабрика започва да произвежда гащеризони от кафяв плат за палатки, който е бил доставян от Генуа. Върху денковете е имало щампа Genes, която американците са прочели като “джинс”. Сините дънки са се появили поради недостига на брезентов плат. Новият син плат е бил докаран от френския град Ним. Маркировката De Nimes дава названието “деним”.

Понякога платът не е издържал тежестта на инструментите и за да не се късат джобовете, към тях са били прикрепени специални капси. През 1873 година светът за първи път е видял оригиналните дънки Levi`s. Много скоро и дамите са си извоювали правото да носят дънки. През 1953 година е произведен първият женски модел. След това без всякакъв бой дънките са завладели целия свят, в това число и непристъпната крепост – Съветския съюз.

През 50-те години на миналия век дънките са се настанили трайно в гардероба на хората.

Секссимволите на епохата Елвис Пресли и Марлон Брандо също са носили дънки. Първите дънки са били възприемани като секси облекло. През 1952 година върху женските дънки за първи път се появява цип – истински шамар за консервативния морал.
През същия период особено модерни са били дънките с 5 джоба: два отпред, два отзад и един малък (за часовник) в десния преден джоб.

През 60-70 годни дънките стават униформа на хипитата като символ на свободата, сексуалността и новото мислене. На мода излизат разкроените модели тип “камбана” - силно изтъркани и декорирани те буквално са се държали само на бедрата.

В началото на 70 години “горещите панталони” са предизвикали истинска истерия: по-къси от женски шорти те едва са скривали женското “целомъдрие”. Този стил са възвърна и през началото на 90 години.
А за работещите момичета стана подходящ “чувалестият” модел “Дженни”, който към края на 70 години завладя и мъжките сърца.

През 80 години производителите на дънки започват да ги избелват с помощта на пемза, намокрена в хлорна киселина и младежта изпада в силен възторг. Но да се сварят дънките е нищо работа! Моделиерите през тези години започват да ги късат и нарязват. А за по-солидните клиенти се произвеждат модели със скъпоценни камъни.

През 90 години на мода са дънките с висока талия, тънките “пури” или “макарони”, а межди двата века се появява стилът “деца на цветята” и
дънките вече се украсяват с мъниста, перли, ярки панделки, пайети и т.н.

Днес дизайнерите продължават да експериментират с цвета, модела и украсата. Втори живот живеят и мръсните и разкъсани панкарски дънки, и варените, и тесните “пури”. Така че практически е невъзможно да сгрешите и да си купите модел, който не е модерен.

При купуването трябва да помните, че денимът, както и естествената кожа се разтяга и затова по-добре си купете стегнати дънки. Първата цифра на етикета е ширината (тя е обозначена с W), втората е дължината (L).

За своята страст към дънките си признават много холивудски звезди. Една от тях е Бритни Спиърс, която наскоро купи за 75 хиляди долара дънките на Мерилин Монро, с които актрисата се е снимала във филма “Реката, от която няма връщане” (1954). Не е равнодушна към този вид спортно облекло и Марайя Кери, която преди една година стана рекламно лице на Pinko.

Няма коментари: