сряда, 19 август 2009 г.

Забравете спуканите гуми?.



Националната аеронавтична и космическа администрация на Щатите /NASA/ и световният производител на автомобилни гуми и каучукови изделия Goodyear са разработили специална, непневтична гума за всякакви транспортни средства, които да се използват на лунната повърхност.

Всички , които са взели участие в проекта, са били толкова впечатление от възможностите на новото колело, че са си поставили за цел да намерят начин да се използва същата технология и за нормалните автомобили, които се използват на Земята.

Новата разработка се нарича „Пружинена гума“ /Spring Tyre/ и има 800, поемащи натоварването от автомобила пружини. Тя е предназначена за доста по-сериозни товари от тези, превозвани по лунната повърхност навремето с лунния ровър Аполо /Apollo Lunar Roving Vehicle (LRV)/.

Според развойния екип, новата гума /по-правилно навярно е колело, защото всъщност в него няма никаква гума/ ще позволи по-дълга употреба, което ще е жизнено важно при разработването и експлоатирането на първата постоянна лунна станция.

Според Виваке Аснани, главният разработчик по този проект на Nasa в развойния център на агенцията /Glenn Research Center/ в Кливланд, новото колело осигурява сериозна промяна и стъпка напред в нужната иновация за проекта. „Заради комбинираните изисквания за увеличена товароносимост и дълъг експлоатационен живот, беше необходимо да направим фундаментална промяна в оригиналната лунна „гума“ - споделя човекът на NASA.

"Това, което съвместният отбор на Goodyear и Nasa успя да направи, е изключително иновтивно и в същото време просто като неделима мрежа от пружини, които вършат цялата работа. Дизайнът на новата „гума“ изглежда на пръв поглед леко ретроспективен, но така е и с всички добри изобретения.

Tова колело е изключително издръжливо и много ефикасно от енергетична гледна точка“ - споделя пък Джим Бенцинг, ръководител на проекта от страна на Goodyear.

Spring Tyre вече е инсталирана на новия лунен електрически ровър на Nasa и се изпитва в развойния космически център Джонсън, Хюстън в специален полигон, наречен „каменния двор“, където се представя изключително добре.

"Дизайнът на пружиненото колело е така подбран, че повърхността му повтаря тази на терена, осигурявайки отлично сцепление. В същото време цялата енергия, използвана за деформация на пружините на колелото се връща обратно в силова енергия на движението, когато пружината се освободи. В цялата история има още един плюс – при този процес тук не се генерира излишна излишна топлина, както при нормалната автомобилна гума“.

Според инженерите на Goodyear, развитието на оригинални гуми за лунните превозни средства и на новите пружинени колела се налага от факта, че традиционната, направена от каучук или негов заместител гума с въздушен пълнеж са почти неприложими на Луната. Tова е свързано най-вече с факта, че възможностите на гумата се променят значително в екстремно ниските температури на лунната повърхност.

Нефилтрираната слънчева радиация също разгражда по-бързо гумата и пневматичните гуми са изложени на висок риск от спукване. Пружинената гума изобщо не е подложена на такъв риск. Според Аснани „ дори много силен твърд контакт, който автоматично води до приключване правилната работа на пневматичната гума, при новото колело само може да предизвика в най-лошия случай счупване на една от 800-е носещи пружини“.

Заедно с високите си якостни характеристики, новата „гума“ предлага достатъчна мекота, което позволява бързо каране през груби оф-роуд терени с малък пренос на вибрации към каросерията на превозното средство.

Специалистите на Nasa са били толкова впечатлени от възможностите на пружинената гума, че дори са я показали на членове на Конгреса. Всеки от тях е бил сериозно заинтересуван от възможността тази технология да бъде приложена не само за космически ровъри, но и за нормални автомобили, експлоатирани при пътни и оф-роуд условия на Земята.

Няма коментари: